MUJI 無印良品

 

Mikä on MUJI?

MUJI on japanilainen lifestyle myymälä, josta löytyy mm. vaatteita ja kotitaloustuotteita. MUJI perustettiin japanissa 1980, jonka perustana on tuoteprosessin tekeminen sellaiseksi että tuotteet ovat yksinkertaisia, edullisia ja hyvälaatuisia. MUJI suosii yksinkertaisa pakkauksia, joissa on käytetty valkaisematonta paperia. Yksinkertaiset pakkaukset eroittuvat markkinoilta, jotka ovat saaneet kiitosta niin japanissa kuin muualla maailmassakin.

Kuluttaja usein ajattelee “minun on saatava tämä”.
MUJI ajattelee mieluummin “tämä on tarpeeksi hyvä” tai “tämä toimii”.
MUJI haluaa järkevillä ja toimivilla tuotteilla vastata kriittisenkin kuluttajan vaatimuksiin.
MUJIn tuotteet eivät varsinaisesti ole minimalistitia,
vaan antavat ikään kuin hyvän perustan elämään ja toimivampaan arkeen.   
-MUJI
MUJI, Kamppi



Mitä tarkoittaa MUJIN brändittömyys?

Muji on lyhenne japanilaisesta ilmaisusta Mujirushi Ryohin, joka tarkoittaa merkittömiä laatutuotteita. Brändittömyys onkin osa Mujin brändiä ja tuotteet ovat yksinkertaisia.

MUJIN alkuperäisenä ajatuksena oli suunnitella ja valmistaa merkittömiä, laadukkaita ja asiakkaalle hyödyllisiä tuotteita, erotuksena Japanin markkinoilla suosituista ulkomaisista luksustuotteista tai halvoista ja huonolaatuisista tavaroista. Yrityksen mukaan sen harkittu, viimeistelty minimalismi on läheisesti kytköksissä perinteiseen japanilaiseen, yksinkertaisuutta ja koristelemattomuutta arvostavaan estetiikkaan.                            -MUJIsta kertova artikkeli wikipediassa

Eli siis oman ymmärrykseni mukaan MUJIn brändittömyys tarkoittaa sitä, että se luo edullisen mutta hyvälaatuisen merkittömän tuotteen. Sen sijaan, että loisi tuotteen jossa on brändin logo, joka ei välttämättä vastaa laadullaan kyseisen brändin "hypeä". Eli siis laatu ja huopea hinta vs. tunnettu brändi, jonka hinta-laatu ei välttämättä toimi. Tätäkö se siis tarkoittaa? 

Kommentit

Suositut tekstit